tisdag 13 mars 2012

jag blir så arg..............

och upprörd när ryttare inte kan lyssna på sina hästar.
Om Quartzo under våra turer stannar upp gång på gång, stelnar till och höjer sitt huvud, så är det självklart för mig att en fara hotar honom. Jag tar honom på allvar. För honom handlar det ju om överlevnad. Hästar är inte rädda att bli skadade, dom är rädda för att dö. Att då få uppleva ,ryttare som kör sporrarna i magen på sin häst och dessutom kallar den för fjantig, gör ont i mitt hjärta. Vilket svek,  ett sätt att totalt förlora förtroendet hos sin häst. I värsta fall sätter man på en grahmantygel eller annat otyg inför nästa ritt för att ha "kontroll". Tror inte det beror på att ryttaren är ond med flit, men det tar banne mig ingen som helst hänsyn till hästen varken som bytesdjur eller individ.
Ju mer snören på hästen ju mindre i huvudet på ryttaren

3 kommentarer:

  1. Usch, håller fullständigt med dig.
    Gör ont i hjärtat när man ser eller får höra sånt.
    Vi kan bara hoppas för hästarnas skull att NH sprids vidare..

    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Håller också fullstændig med dig! Sånt ser jag tyværr næstan varje dag i mitt stall. Jag førstår inte hur folk tænker. Hur kan man sæger man ælsker sitt hæst och gøra sånt??

    SvaraRadera
  3. Okunskap och rädsla, det enda man kan hoppas på är goda förebilder..

    SvaraRadera