torsdag 14 juni 2012

Om jag kunde begripa?

Så har det hänt igen då - suck. Tänk om jag kunde begripa.
Efter att Quartzo och hans 2 kompisar stått i hagen och gullat med varandra hela vintern, så upprepar sig förra sommarens jakt av Leo.
Quartzo har hela vintern haft chefsskapet i hagen, men varit ganska osäker i sin roll då han titt som tätt flyttat på sina "kamrateter"
Så fort vi släppte ut de 3 herrarna på större och grön yta började Q jaga stackars Leo igen ????

I fjol var vi hästmäniskor övertygade om att det var de nytillkomna brunstiga stona som utlöste det hela.
Eftersom Quartzo var hingst ända till han var 8, kändes det logiskt.
Men den teorin kan vi nu stryka ett streck över. Efter att halvt grubblat ihjäl mig kunde jag inte komma på nå annat än att Q känner att han tappar kontrollen över sin lilla flock, då ytan blir större. Vi provade att göra hagen betydligt mindre för att testa min teori, men tji. Efter att ha betat sida vid sida med Leo någon timme, upptog han jakten av honom igen. Leo är nu fyllda sex, jag tror han är ganska testosteronfylld just nu, och anar att Q känner detta och därför har behov av sin "tuppfäkning". Teorier, teorier, jag har egentligen ingen aning om vad kära Q:s beteende beror på.
Men väldigt trist är det då han får gå ensam i sin hage.

2 kommentarer:

  1. Usch, va tråkigt.. :(

    Vi hade ett liknande problem när vi provade att släppa ut alla i samma hage för bete.
    En unghäst (3-4 år) jagade Lilleman, även fast han stod flera hundra meter ifrån.
    Han tog sats och sprang rakt på honom o både sparkade och bet honom.
    Han gav sig inte heller fast Lilleman försökte komma undan.
    Till slut sprängde Lilleman en trästolpe o sprang igenom staketet för att komma undan.
    Nu går dom i skillda hagar o vi ska flytta därifrån i slutet av månaden.
    Jag vet inte heller varför han ger sig på en gammal (19 år) o dessutom skadad häst och varför han inte ger upp när han ser att den andra hästen flyr. :S

    SvaraRadera
  2. Usch, fullt så våldsamt beter sig inte lilla Q. Han jagar men sparkar och bits inte - tack o lov.
    Tror att i en vildhästflock kan nog en gammal skadad häst bli jagad, eftersom den inte fyller någon funktion i flocken - hmm
    teorier, teorier

    SvaraRadera